Uutiset ja artikkelit

Jouluinen luistelutreeni ulkojäille

Tässä muutama joulunajan harjoitusvinkki sinulle satunnainen luistelun harrastaja

1.    Alkuverryttely 10–15 min

• Yleistä luistelua kentän ympäri eteen ja välillä myös taaksepäin. Voit tehdä väliin piparkakkuja (jalat yhtä aikaa auki ja sitten kiinni-auki-kiinni jne). Pyörittele aina välillä käsiä.

• Potkulauta. Potkulaudassa vain toinen eli ulkojalka potkii kokoterällä taakseviistoon vauhtia. Tee ympyrällä ja molempiin suuntiin.

• ”Slalom-makkarat” ympäri kenttää. Ota kova vauhti ja kuvittele olevasi pujottelurinteessä.

2.    Aloitetaanpa kaatumisharjoituksella

Taakse kaatuminen tapahtuu eteenpäin luistelusta kyykkyasennon kautta.
Laitahan leuka rintaan, jotta pää ei osu jäähän.

Jäästä ylös nouseminen tapahtuu aina konttausasennon kautta laittamalla paino tukijalalle ja siitä toiselle jalalle (noustaan toispolviseisonnan kautta ylös).

3.    Mikäli olet jo edistyneempi luistelun harrastaja, voit yllättää luisteluseuralaisesi valssihypyllä

Valssihypyssä ponnistetaan eteen ulos kaarelta hypäten ½ kierrosta ympäri ja tullaan alas taakse-ulos kaarelle. Ponnistuskaarella vapaajalka on takana käsien kanssa. Ponnistettaessa vapaajalka heilautetaan heilurimaisesti eteen ja samalla kädet viedään myös eteen. Ilmassa jalat ovat auki ja kädet rinnan korkeudella pyöreästi kaartuneina. Alastullessa vapaa jalka viedään taakse, kädet avataan sivulle ja samalla luisteleva jalka joustaa polvesta.

4.    Kahden jalan piruetilla hurmaat kenet tahansa

 Heilauta molemmat kädet piruettiin mentäessä ja sulje ne rinnan kohdalle. Anna pyöriä.

5.    Vaakaliuku, ikkunaliuku, nosturi…

Liu`t ovat näyttäviä, mutta kaikessa komeudessaan ne vaativat tasapainoa ja kehonhallintaa. Mielikuvitusta käyttämällä löydät oman bravuuriliukusi!

6.    Kuntoluistelutyyppinen harjoitus joka tuntuu takuuvarmasti reisi- ja pakaralihaksissa

• Reipas luistelu eteenpäin noin 15–30 m, jarrutus ja takaisin. Tee edestakaisin niin monta kertaa kuin ehdit 2 minuutin aikana. Vedä henkeä ja toista esim. 5 kertaa.

• Nopeaa eteenpäin sirklausta kahdeksikossa 2 minuutin ajan, hidasta ja sirklaa rauhallisesti seuraava minuutti. Toista koko sarja uudelleen niin monta kertaa kuin haluat.

• Kierrä kenttää ympäri 2-5 minuutin ajan. Tee toisella sivulla kyykkyyn-ylös, toisella sivulla piparkakkuja ja kaarteissa potkulautaa. Väliin rauhallista luistelua 1 min. Toista sama toiseen suuntaan.

7.    Loppuverryttely ja venyttelyt (n. 10 min)

• Vapaata luistelua ja muista venyttelyt!

Tässä muutamia harjoitteita joita voit tehdä yksin tai yhdessä kaverin kanssa. Mukavaa joulun aikaa ja hauskoja luistelutreenejä!

Tästä pääset videoon, jossa on vinkkejä kinkun sulatukseen!


Tasavallan presidentti EM-kilpailun suojelijaksi 2.12.2022
Haemme markkinointi- ja viestintäpäällikköä 1.12.2022